Ophef over afgekeurde goal tegen Arsenal: 'De Premier League is fysiek'

28Reacties

Arsenal ontsnapte zondag aan puntenverlies tegen West Ham United. De gelijkmaker van Callum Wilson in blessuretijd werd afgekeurd door de VAR en daarover werd nog lang nagesproken. 'De overtreding op David Raya was duidelijk en niet te missen', vond manager Mikel Arteta.

© Pro Shots

Discutabel VAR-moment bij Arsenal houdt Engeland bezig: 'Waar is de consistentie?'

De coach zocht de uitblinkende keeper direct op na het laatste fluitsignaal. 'Dankzij David Raya hebben we de wedstrijd gewonnen', vond Arteta. 'Voor mij was het de juiste beslissing om de goal af te keuren. Het was een overtreding op David Raya en iedereen kon dat zien. In dit soort situaties moet de keeper beschermd worden. De scheidsrechter nam een ​​goede beslissing en de VAR heeft het goed afgehandeld. Soms wordt de VAR bekritiseerd, ditmaal heeft het de wedstrijd geholpen.'

West Ham United-coach Nuno Espirito Santo hield zich op de vlakte over deze specifieke situatie. 'Maar door de recente seizoenen gebeurt dit steeds vaker en zelfs de scheidsrechters weten niet meer wat een overtreding is en wat niet. Dat zorgt voor veel twijfel en speculatie', wilde de oefenmeester wel in het algemeen er een opmerking over maken. 'Laten we de wedstrijd in zijn geheel bekijken. Daarvoor hadden we een goede kans. We hebben een goede wedstrijd gespeeld, met karakter en veel geloof. Een goede prestatie, die uiteindelijk niet het resultaat opleverde dat we wilden, nodig hadden en verwachtten. We hebben de wedstrijd verloren, klaar.'

Captain Jarrod Bowen nam minder een blad voor de mond. 'Als je vijf minuten naar het scherm kijkt, zie je altijd wel iets: er was veel geduw en getrek. Ik weet zeker dat je wel iets vindt, als je maar lang genoeg zoekt. Of ik denk dat dit het juiste besluit was? Nee. Waar is de consistentie? Corners zijn fysiek. De Premier League is fysiek. Daarom houdt iedereen ervan. Je moet contact verwachten bij corners.'

'David Raya zei meteen dat het absoluut géén doelpunt kon zijn', blikte doelpuntenmaker Leandro Trossard bij Sky Sports terug op het veelbesproken moment. 'Hij was behoorlijk overtuigend. Hij was er vrij zeker van dat het een overtreding was, dus ik was op dat moment behoorlijk opgelucht. Ik dacht zelf ook dat het een overtreding was, maar op zo'n moment weet je nooit zeker wat de scheidsrechter en de VAR gaan beslissen.'

'Het is een overtreding van Pablo, die Raya's arm vastpakt en hem duidelijk hindert’, oordeelde Darren Cann, voormalig grensrechter in de Premier League, bij BBC Radio 5. 'Bovendien wordt hij ook nog eens aan zijn shirt getrokken door Jean-Clair Todibo. Het is jammer voor West Ham gezien het tijdstip in de wedstrijd, maar het is een overtreding. Punt uit.'

Daar sluit oud-keeper Rob Green zich bij aan. 'Het is een overtreding. Je ziet twee spelers die de keeper neerhalen.' Al snapt hij de ophef van het moment wel. 'Het is zo'n veelbesproken onderwerp, hier is zo'n inconsistentie in geweest. De rest van het seizoen zal iedereen zeggen bij zo’n moment: "Wacht eens even".'