Derde plek levert NEC miljoenen op

7Reacties
Journalist VI

Het behalen van de derde plek in de Eredivisie is ook voor de penningmeester van NEC goed nieuws. De Nijmeegse club steeg op de slotdag van de Eredivisie één plaats en ging op de ranglijst voor de televisiegelden daardoor Sparta Rotterdam voorbij. Dat levert komend seizoen een kleine miljoen euro meer op aan televisiegelden.

© Pro Shots

NEC speelt pas sinds 2021 in de Eredivisie, maar steeg door de goede prestaties en degradaties van andere clubs de afgelopen jaren gestaag op de ranglijst voor het tv-geld. Sparta moest op de laatste speeldag vrezen de achtste plek op die ranglijst kwijt te raken. Die plaats is goed voor 5,7 miljoen aan tv-geld, terwijl de negende plaats een krappe 4,8 miljoen oplevert.

Waar NEC door de 2-1 overwinning op Go Ahead Eagles steeg naar de derde plek in de Eredivisie, slaagde Sparta er niet meer in om negende te worden en de play-offs te bereiken. Daardoor klom NEC over Sparta heen op de tv-ranking, waar FC Groningen de tiende plek van degradant Heracles Almelo bemachtigde.

Het succes van dit seizoen is voor NEC hoe dan ook lucratief. Het ticket voor de voorronde van de Champions League biedt ook een garantie op de hoofdfase van de Europa League. Go Ahead verdiende daar afgelopen seizoen ruim acht miljoen euro aan en NEC kan een vergelijkbaar bedrag verwachten. De Champions League zou nog veel lucratiever zijn, maar dat is nog ver weg voor de Nijmegenaren.