Degradatie West Ham dreigt Londense belastingbetaler miljoenen te kosten

14Reacties

West Ham United staat op de rand van degradatie uit de Premier League en dat kan opvallende gevolgen hebben buiten het voetbal om. De Londense belastingbetaler dreigt jaarlijks miljoenen extra kwijt te zijn als de club daadwerkelijk afdaalt naar het Championship.

© Pro Shots

Volgens de BBC hangt dat samen met de huurovereenkomst van het London Stadium. West Ham betaalt momenteel jaarlijks ongeveer 4,4 miljoen pond (5 miljoen euro) huur, maar dat bedrag zou bij degradatie bijna worden gehalveerd. Het ontstane gat moet vervolgens worden opgevangen door de Greater London Authority en dus indirect door de belastingbetaler.

De 3-1 nederlaag tegen Newcastle United bracht West Ham zondag in een vrijwel uitzichtloze positie. The Hammers staan achttiende met nog één speelronde te gaan. Tottenham Hotspur speelt dinsdagavond nog tegen Chelsea en heeft aan een punt eigenlijk al genoeg om degradatie af te wenden, mede door het veel betere doelsaldo ten opzichte van West Ham.

De Londense burgemeester Sadiq Khan liet zich opvallend duidelijk uit over de situatie. 'Als West Ham degradeert, kunnen wij als stad tot 2,5 miljoen pond (2,8 miljoen euro) per jaar verliezen', zei hij. 'Dus Londenaren die geen Spurs-supporter zijn, kunnen waarschijnlijk beter voor West Ham juichen.'

Khan haalde ook uit naar oud-burgemeester Boris Johnson, die in 2012 verantwoordelijk was voor de stadiondeal. Volgens Khan werd toen 'de slechtst denkbare overeenkomst' gesloten.

Bij een degradatie dalen bovendien de commerciële inkomsten van het stadion, terwijl de beveiligingskosten juist stijgen door meer thuiswedstrijden in het Championship.