De parallellen tussen NEC en Japan: 'Nog nooit zo gevoetbald'

4Reacties
Journalist VI

Japan is op het WK een van de tegenstanders van het Nederlands elftal en speelt in het op het eerste oog bekende formatie. De 3-4-2-1 van bondscoach Hajime Moriyasu lijkt immers op de speelwijze van onder anderen Dick Schreuder bij NEC. Spits Koki Ogawa ziet ook duidelijke verschillen.

© Pro Shots

De parallellen tussen NEC en Japan: 'Nog nooit zo gevoetbald'

Het Japan van Moriyasu speelt net als NEC met drie verdedigers, twee vleugelspelers, een spits en twee nummers 10. 'De speelstijlen lijken wel een beetje op elkaar, hoor, maar ze zijn niet hetzelfde', vertelt Ogawa in een vooruitblik in de WK-gids van VI. 'Dick Schreuder zet echte aanvallers op de vleugels. Bij Japan staan daar technisch vaardige spelers, maar ze kunnen ook goed verdedigen, omdat dat nodig is. Spelers bij Japan hebben ook iets minder vrijheid dan bij NEC.'

Ogawa genoot dit seizoen enorm van de komst van Schreuder bij NEC. 'Ik vind het een geweldige speelstijl. We spelen op de aanval, altijd. Natuurlijk krijgen we ook best wat goals tegen, maar we kunnen er ook iedere wedstrijd drie of vier maken. Op deze manier heb ik nog nooit gevoetbald. Voor een spits is dit heel leuk, want je krijgt veel kansen om te scoren.'

Bij Japan ziet de aanvaller een ander belangrijk pluspunt, 'De grootste kracht van het Japanse team is dat we elkaar begrijpen, vertrouwen en van elkaar weten wat er nodig is in een wedstrijd. De kern van de selectie is ook al langer bij elkaar, dat helpt. We zijn heel goed in spelen tegen sterke tegenstanders. Daar vinden we meestal wel een antwoord op.'

Op het WK van vier jaar geleden in Qatar versloeg Japan nog Spanje en Duitsland. 'Toen speelde Japan continu in een laag blok. Compact verdedigen en vervolgens counteren. Nu heeft het team stappen gemaakt en kunnen we ook delen van de wedstrijd controleren. Daardoor kunnen we ook afwisselen van controle naar afwachten in een laag blok.'