De la Fuente legt wissel van Yamal uit en neemt het op voor Morata
Luis de la Fuente zag dat details zondag de doorslag gaven in de verloren Nations League-finale tegen Portugal. De bondscoach van Spanje verklaarde de wissel van Lamine Yamal en schaarde zich achter Álvaro Morata. 'De verantwoordelijkheid ligt bij mij.'
© Pro Shots

'Voordat we met de vragen beginnen, wil ik mijn medeleven betuigen aan de fan die op de tribune overleed', opende De la Fuente zijn persconferentie na de verloren Nations League-finale tegen Portugal. In de penaltyserie ging het mis voor Spanje. 'Wedstrijden worden steeds vaker beslist op details, dat heb je vandaag ook weer gezien.'
Yamal maakte de penaltyserie niet meer mee. Het toptalent maakte na de eerste helft van de verlenging plaats voor Yeremy Pino. 'Dat deed ik om het elftal meer energie te geven', legde De la Fuente uit. 'Het toernooi was erg zwaar, voor hem en voor iedereen. Hij is pas zeventien jaar. Dit was gewoon het moment om hem te vervangen en dat is alles.'
Een misser van Morata kostte Spanje uiteindelijk de kop. 'Hij had de moed om het te proberen', prees De La Fuente de invaller. 'Morata is een voorbeeld voor ons en het spijt me enorm dat hij degene is die miste, maar de verantwoordelijkheid ligt bij mij. Ik had hem gevraagd om een penalty te nemen. Toch mogen we trots zijn. Nu moeten we ons gaan richten op het WK.'
Slijtageslag
Ook Mikel Oyarzabal sprak van een slijtageslag. 'Verliezen na penalty's doet altijd net wat meer pijn, maar we moeten trots zijn op wat we hebben bereikt. Het is zonde, een moeilijke dag voor ons. De tweede helft was zwaar, want we waren moe en Portugal zette een tandje bij. Hun wissels brachten veel explosiviteit. Maar we blijven strijdbaar om opnieuw dicht bij een titel te komen.'
Martín Zubimendi, ploeggenoot van Oyarzabal bij Real Sociedad, oogde meer aangeslagen. 'Er is weinig positiefs uit te halen, maar drie finales op rij voor Spanje is toch iets om te waarderen. Vandaag was niet onze dag, maar ik heb er vertrouwen in de toekomst. Mensen zeggen dat de Nations League niet belangrijk is, maar we wilden heel graag. Het WK? We moeten eerst deze tik verwerken.'







