De Jong betreurt situatie Vitesse: 'KNVB krijg je niet omver met advocaat'
De proflicentie van Vitesse is afgenomen en dat raakt oud-spelers Navarone Foor en Miliano Jonathans in het hart. Ook trainer Henk de Jong van Cambuur had het wel zien aankomen, maar vindt het pijnlijk voor de supporters van de club.
© Pro Shots

'Ik had wel verwacht dat het stopte', vertelde De Jong na de 1-0 nederlaag tegen FC Dordrecht bij ESPN. 'We hebben het zelf een keer meegemaakt met corona: je krijgt de KNVB niet omver met een advocaat.' Daarmee refereerde de coach aan het afgebroken coronaseizoen. Cambuur spande in 2020 zonder succes een kort geding aan om zo promotie naar de Eredivisie af te dwingen.
'Er zijn natuurlijk heel verkeerde dingen gebeurd, maar je hebt wel dertigduizend mensen te pakken. Supporters, sponsoren. Vitesse is hun lief en leed. Het zal bij ons zijn dat de club niet meer bestaat. Dat is toch heel erg? Ik vind het heel vervelend en zonde voor de competitie, maar vooral voor de supporters. Vitesse is een prachtige club. Ze moeten iets vinden dat ze snel kunnen terugkeren.'
Ook Foor doet het pijn. De middenvelder van VVV-Venlo speelde tussen 2016 en 2020 voor Vitesse. 'Het raakt je. Vitesse is een grote club met historie. Heb er jaren gespeeld. Voor de mensen die om Vitesse geven: een zwarte dag. Dit is erg. Iedereen die Vitesse lief heeft, is verdrietig.'
Dat geldt ook voor Jonathans, die de jeugdopleiding van Vitesse doorliep. De aanvaller van Jong FC Utrecht kreeg het nieuws te horen op weg naar de club. 'Dat viel niet lekker. Vitesse zit in mijn hart. Het viel me wel zwaar. Ik heb er geen woorden voor en weet niet zo goed wat ik er op moet zeggen. Het is heel triest.'







