De Guzman: 'In Nederland meer in beeld bij bondscoach'
Jonathan de Guzman (24) heeft Villarreal laten weten na één seizoen te willen vertrekken. De club degradeerde zondag tijdens de laatste speelronde uit de Primera División.
© Pro Shots

'Voetballen in de Segunda División is geen optie', meldt de voormalig Feyenoorder aan VI. 'Dat geldt denk ik voor iedereen die afgelopen seizoen nog in de Champions League speelde… Deze degradatie is het laatste wat ik had verwacht toen ik vorig jaar van Real Mallorca overkwam.'
De vermeende interesse van FC Twente zou uitkomst bieden. De Tukkers zijn op zoek naar een nummer 10. 'Ik heb het op internet gelezen', reageert De Guzman. 'Maar ik heb met niemand van de club gesproken en dat geldt denk ik ook voor mijn zaakwaarnemer.'
'Maar op dit moment wil me ik nergens op vastpinnen. Een terugkeer naar Nederland, in het buitenland blijven; het enige dat ik kan zeggen is dat ik naar een goede club wil waar ik belangrijk kan zijn. Ik moet de komende tijd bekijken wat mijn opties zijn.'
Bij een terugkeer naar de Eredivisie zou De Guzman, die bij Villarreal een nog tot medio 2016 doorlopend contract heeft, fors moeten inleveren. 'Het voordeel is wel dat ik dan iets meer in beeld ben bij de bondscoach van Oranje. Als je bij een relatief kleine club in het buitenland zit, is dat veel lastiger.'
De optie om eventueel alsnog voor zijn geboorteland Canada te voetballen, is wat De Guzman betreft van de baan. 'De Canadese voetbalbond heeft veel interesse getoond en die heeft me ook wel een tijdje aan het denken gezet. Maar ik blij met mijn keuze voor Nederland. Hoewel ik bij Villarreal op het laatst niet zo veel heb gespeeld, vind ik dat ik nog steeds de kwaliteiten heb voor het niveau van Oranje.' (Vincent Okker) Foto: VI Images





