De Boer breekt lans voor Ajax-banneling: 'Van der Sar had ook geen goed begin…'
Ronald de Boer heeft het opgenomen voor Jay Gorter. De doelman liet Ajax deze zomer achter zich, door een contract te tekenen bij het Cypriotische Pafos FC. Volgens de oud-international hadden de Amsterdammers beter om moeten gaan met de keeper.
© Pro Shots

Gorter was een van de Ajax-bannelingen, die zich niet meer mocht laten zien in de kleedkamer van het eerste elftal, aan het begin van het seizoen. In een aparte kleedkamer moest de doelman omkleden, terwijl hij ook de parkeerplaatsen niet meer mocht gebruiken. In juli koos hij eieren voor zijn geld en vertrok Gorter naar Cyprus.
'Soms heb je ook het vertrouwen van een coach nodig', hekelde De Boer op Ziggo Sport de handelswijze van Ajax. 'Ik weet nog heel goed dat hij de kans kreeg. Toen speelde hij in de Johan Cruijff Schaal. Wat ik dan niet begrijp, je kiest je sterkste opstelling en je zet Gorter dan op doel omdat hij je heeft overtuigd in de voorbereiding. Je verliest die wedstrijd en hij speelde niet geweldig, maar je besluit dan direct dat je hem daarna niet meer gebruikt…'
De Boer snapt niets van de snelheid waarmee Gorter bij het grof vuil gezet is door Ajax. 'Dan vraag ik me af: waarop heb je gebaseerd dat hij jouw eerste keeper was? Hij heeft je daarvoor toch overtuigd? Edwin der Sar had ook geen geweldig begin', herinnerde de oud-international zich.
'Doordat hij het liet zien op de trainingen wist Louis van Gaal dat hij het wel kon. Ik vind het heel raar dat je na een keer wordt geslachtofferd en er nooit meer in komt. Dat heeft hem ook pijn gedaan', sloot De Boer zijn betoog af.
Overigens zat Gorter dinsdagavond niet bij de wedstrijdselectie van Pafos en moet zijn officiële debuut nog maken. Op bezoek bij Rode Ster Belgrado werd echter een voorschot genomen op deelname aan de Champions League. In Servië wonnen de Cyprioten met 1-2, waardoor de klus in de return van de play-offs in eigen huis geklaard kan worden.








