De bankrekening van PSV-tegenstander Arsenal is roder dan het shirt
Arsenal staat flink in het rood. De afgelopen jaren werd de Londense club weer meer en meer een grote speler in de Engelse top, maar daarvoor moest ze flink de portemonnee trekken. Van rode cijfers schrikken ze bij de tegenstander van PSV in de Champions League al lang niet meer.
© Pro Shots

Onder het bewind van manager Arsène Wenger stond Arsenal bekend als een zuinige club. Nu is dat wel anders: sinds het vertrek van de Fransman in 2018 heeft Arsenal geen enkele keer winst gemaakt. Vorige week presenteerde Arsenal alweer voor de zesde keer op rij rode cijfers. Opgeteld gaat het in die periode om 398 verdampte miljoenen. Alleen Leicester City, Chelsea en Everton verloren in die periode nog meer geld. In de zestien jaar daarvoor had de club juist zwarte cijfers gepresenteerd.
Tegelijk met de idealistische Fransman, die in zijn periode net als Alex Ferguson bij Manchester United veel autonoom bepaalde, verdween ook de gereserveerde filosofie. Een paar maanden na zijn vertrek kocht de Amerikaan Stan Kroenke, tot dat moment minderheidsaandeelhouder, een mede-eigenaar uit en werd eindbaas. Daarna schroefde Kroenke de creditcardlimiet op. Tussen 2018 en 2024 leende hij ongeveer vierhonderd miljoen uit om een duurdere transferstrategie en royaler salarishuis mogelijk te maken.
Een nuance is wel dat de trend vorig seizoen positiever is geworden. Dankzij de rentree in de Champions League (na zes jaar afwezigheid keerde de ploeg terug op het hoogste niveau met een 4-0 zege op PSV) beperkte Arsenal het verlies dit keer tot 21 miljoen. Een stuk beter dan de 63 miljoen die Arsenal in 2022/23 tekortkwam. Sowieso presenteert Arsenal een spectaculaire inkomstengroei over afgelopen seizoen, toen de ploeg van Mikel Arteta enige tijd bovenaan stond, maar uiteindelijk twee punten tekortkwam voor het landskampioenschap.






