DAZN wil Franse abonnees werven via samenwerking met McDonalds
DAZN en McDonald's zijn in Frankrijk een samenwerking aangegaan waarbij klanten een drie maanden durend Ligue 1-abonnement krijgen bij aankoop van een speciaal menu via de McDo+ app. Zo probeert DAZN het tegenvallende aantal abonnees op te krikken, meldt The Times.

Deze campagne is bedacht vanwege tegenvallende resultaten van DAZN’s vierjarige deal, waarbij de streamingdienst jaarlijks 400 miljoen euro betaalt voor de uitzendrechten van acht van de negen Ligue 1-wedstrijden per speelronde. Tot nu toe heeft DAZN slechts 400.000 abonnees geworven, maar dat is bij lange na niet genoeg om quitte te draaien. Daar heeft het bedrijf minstens anderhalf miljoen abonnees voor nodig.
DAZN heeft een ontsnappingsclausule, waardoor het contract aan het einde van het seizoen verbroken kan worden als het abonneedoel niet wordt gehaald. Dit betekent dat de toekomst van de Ligue 1-uitzendingen in Frankrijk onzeker blijft. DAZN heeft nu McDonalds aangelijnd om betere cijfers te draaien. De eerste 120.000 klanten die dit menu bestellen, ontvangen een code voor gratis toegang tot Ligue 1-wedstrijden tot het einde van het seizoen. De actie loopt tot 30 april en kost 14,15, terwijl een maandabonnement bij DAZN 39,99 kost.
DAZN is de laatste tijd regelmatig in het nieuws gekomen. De streamingdienst lag overhoop met de competitieorganisator LFP vanwege niet nagekomen betalingsverplichtingen. Zo zou DAZN in februari een bedrag van 35 miljoen euro achter hebben gehouden, terwijl de LFP zich volgens DAZN niet aan afspraken gehouden zou hebben en te weinig aan piraterij zou doen.
Het bedrag van 35 miljoen euro is uiteindelijk toch overgemaakt. 'We moeten vooruitkijken, want wij – de clubs, de fans en in bredere zin alle liefhebbers van het Franse voetbal – hebben er een gezamenlijk belang bij dat DAZN goed presteert en meer volgers krijgt', zei LFP-voorzitter Vincent Labrune destijds.
Lees hieronder meer over de spanningen tussen DAZN en de LFP.
Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.
Login