CL-debuut lonkt voor Bodø/Glimt: 'Dit resultaat gaat heel Europa door'
Bodø/Glimt beleefde woensdag opnieuw een historische avond in Europa. De Noorse ploeg van Kjetil Knutsen veegde Sturm Graz van de mat in de play-offs van de Champions League en staat voor zijn debuut in het miljardenbal.
© Pro Shots

Bodø/Glimt maakte de laatste jaren al naam in Europa door bijvoorbeeld het AS Roma van José Mourinho met 6-1 naar huis te sturen. Vorig seizoen schakelde het FC Twente en Lazio uit. Dit keer stuntte de kampioen van Noorwegen tegen Sturm Graz, waardoor de return van volgende week een formaliteit is. En dus staat de halvefinalist in de Europa League van vorig seizoen nu echt op de drempel van de Champions League, nadat het de afgelopen jaren in de play-offs strandde tegen Rode Ster Belgrado en Dinamo Zagreb.
Knutsen kon na afloop nog nauwelijks bevatten wat zijn ploeg had gepresteerd tegen Graz, dat als kampioen van Oostenrijk in de play-offs instroomde. 'Om met 5-0 te winnen... dat is bijna onbeschrijflijk', zocht de trainer naar woorden bij TV2. 'Ik ben trots, maar is er nog een wedstrijd te gaan. We moeten professioneel blijven en niet denken dat we er al zijn.' Dat benadrukte ook clubicoon Ulrik Saltnes, die nog met Glimt op het tweede niveau speelde in 2017. 'Nog niets is zeker. Een voetbalwedstrijd verliezen is het makkelijkste wat er is.'
Tv2-analyticus Simen Axel Stamso-Møller ziet het echter niet meer fout gaan. 'Dit resultaat gaat heel Europa door. Ze winnen met 5-0, dit is een avond die nog lang zal worden onthouden. Natuurlijk zal Glimt het nog niet zeggen, maar deze zit in de tas. Ze gaan niet met zes goals verschil verliezen in Graz. Ze zijn een veel beter team.' Daar sloot collega-analyticus Jesper Mathisen zich bij aan. 'Het zou een wonder zijn als Glimt deze herfst niet in de Champions League speelt. Stel je voor hoeveel geld er binnenkomt, dit is echt kassa.'
Fiasco
In Oostenrijk keken de media vol ongeloof naar de afgang van landskampioen Sturm, dat een nachtmerrie beleefde in Noorwegen, aldus Kronen Zeitung. 'Fiasco In Noorwegen', schrijft Kleinen Zeitung. 'De ploeg uit Graz kan de Champions League-droom uit het hoofd zetten.' Aanvoerder Jon Gorenc-Stankovic erkende dat het waarschijnlijk niet meer goed komt. 'We waren slordig en verdedigden niet goed. Het wordt volgende week heel lastig. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, we kunnen veel beter dan vandaag.'





