Chelsea hoopt dat Conference League-winst de opmaat is naar meer
Chelsea-manager Enzo Maresca hoopt dat het winnen van de Conference League een opmaat is naar meer succes. De Londense club investeerde miljoenen om zowel nationaal als internationaal weer een rol van betekenis te spelen en zette woensdag een belangrijke stap met de winst op Real Betis.
© Pro Shots

Het zag er aanvankelijk niet naar uit dat Chelsea de finale zou gaan winnen. 'In de eerste helft benaderden we de wedstrijd op de verkeerde manier', zei Maresca na afloop. 'Ik verwachtte het eigenlijk al een beetje. De blijdschap na de zege op Nottingham Forest was nét iets te veel. Het was een belangrijke overwinning zondag, maar als je een topteam wilt zijn, moet je dat achter je laten en weer een finale winnen.'
Maresca wees ook op het verschil in voorbereidingstijd: 'Wij speelden zondag nog voor een belangrijk doel, Betis speelde afgelopen vrijdag nergens meer voor. Daardoor hadden zij 48 uur meer rust dan wij hadden. Ik ben heel trots en blij. De fans verdienen dit, ze hebben lang op zulke momenten gewacht. De club heeft veel geïnvesteerd, hopelijk is dit het begin van iets groots. Volgend seizoen proberen we het opnieuw, maar nu gaan we eerst een week genieten.'
Ook Reece James kwam na afloop aan het woord. Hij baalde niet te mogen starten van Maresca. 'Het is vreselijk om te horen dat je niet in de basis staat voor een finale. Ik wil elke wedstrijd spelen, maar het was de keuze van de manager. Ik moest het accepteren en klaarstaan om in te vallen als het nodig was.'
Maresca gaf na afloop tekst en uitleg over zijn keuze: 'Ik beloof je: ik zou Reece altijd laten starten, maar ik probeer hem te beschermen. Hij heeft dit seizoen meer wedstrijden gespeeld dan in de afgelopen twee jaar. Hij is gelukkig en een topspeler. Net als Cole Palmer moeten we hem goed managen. Toen ik hem bracht, zei hij: "Maak je geen zorgen, we gaan winnen."'
Pellegrini
Bij Real Betis-trainer Manuel Pellegrini klonk vooral teleurstelling. 'We speelden een heel goede eerste helft, waren superieur, maakten een doelpunt en kregen nog kansen. De tweede helft werd sterk beïnvloed door de wissels. Chelsea draaide het binnen enkele minuten om.'
'We konden het tempo uit de eerste helft niet vasthouden. De uitslag weerspiegelt naar mijn mening niet het verschil tussen de twee teams. We moeten niet vergeten dat we tegen Chelsea speelden. Ik ben niet tevreden over hoe het verliep, maar het feit dat we de finale haalden en volgend seizoen weer Europa ingaan, is wel een verdienste', doelde Pellegrini op de deelname aan de Europa League.






