Chaos heerst bij Sheffield Wednesday: spelers zien wel af van boycot

Update: 6 augustus 2025 om 15:00
4Reacties

Het is onrustig bij Sheffield Wednesday in aanloop naar de competitiestart. Spelers dreigden met een boycot van het duel met Leicester City, maar hebben besloten om dit weekend toch te voetballen.

© Pro Shots

Voor het eerst deze zomer kunnen de supporters van Sheffield Wednesday dit weekend hun club live in actie zien. De gehele voorbereiding vond achter gesloten deuren plaats. 'Het is een totale chaos en het einde is nog niet in zicht', vertelde voorzitter Ian Bennett van de supportersvereniging tegen Sky Sports.

'De problemen stoppen maar niet. Je denkt dat het niet erger kan en toch wordt het erger. Ik weet niet eens of wij wel onze eerste competitiewedstrijd zullen spelen. De supporters zullen iedere actie van de spelers steunen.'

Goed nieuws: de competitiewedstrijd bij Leicester City gaat wél door. Sky Sports meldde woensdag wel dat de selectie er serieus over heeft gesproken om het openingsduel te boycotten. Daar zijn diverse redenen voor aan te wijzen. Een daarvan: achterstallige betalingen. Voor de vierde keer in vijf maanden. De spelers wachten nog altijd op hun salaris van juli.

Dan zijn er ook nog problemen met het stadion. De noordtribune is voorlopig gesloten vanwege de veiligheid. Inkomende transfers? Die zullen niet komen vanwege een transferban. Wel zijn twee bepalende krachten gratis de deur uitgelopen. Clubtopscorer Josh Windass tekende bij Wrexham en Michael Smith vertrok naar Preston North End.

Zij hadden twee maanden op rij het salaris niet op tijd ontvangen en volgens de regels van de English Football League mag een speler zijn contract opzeggen. Sheffield Wednseday besloot dat niet aan te vechten. Zo liepen ze gratis de deur uit. Aan de andere kant is Djeidi Gassama aan Rangers verkocht om openstaande rekeningen te kunnen betalen.

Geen trainingsvelden
En of het niet nóg hectischer kan, deed aanvoerder Barry Bannan, die deze week zijn contract verlengde, bij talkSPORT nog een boekje open. 'Sinds we terug zijn voor de voorbereiding waren de trainingsvelden bijvoorbeeld niet klaar, dus moesten we een tijd op kunstgras trainen... En je weet, moderne voetballers kunnen daar eigenlijk niet goed mee overweg.'

Er zijn zoveel dingen gebeurd die je van buitenaf waarschijnlijk niet ziet...'

— Barry Bannan

De selectie trok een week naar St. George's, de accommodatie van de Engelse nationale ploeg, voor een trainingskamp. 'Daar moesten de coaches van de beloften het overnemen, omdat onze hoofdtrainer (Danny Rohl vertrok twaalf dagen voor de seizoenstart, red.) niet terugkwam', vertelde Bannan. 'Dus naast het feit dat we niet betaald werden – wat al niet prettig is – zijn er zoveel dingen gebeurd die je van buitenaf waarschijnlijk niet ziet...'

Oefenduel geschrapt
Uit protest is de oefenwedstrijd tegen Burnley afgelopen weekend bewust uit het schema gehaald, vertelde Bannan. 'We trokken ons terug uit de wedstrijd tegen Burnley dit weekend en dat was simpelweg omdat het nu te vaak is gebeurd. Het is een stuk makkelijker om je terug te trekken uit een oefenwedstrijd dan uit een wedstrijd in het Championship. We zijn gewoon blijven komen trainen en hebben gedaan alsof er niets aan de hand was, zodat het voor de buitenwereld leek alsof alles goed ging. Maar dit was een bewuste keuze om te zeggen: ''genoeg is genoeg'', echt waar.'

De supporters zijn inmiddels zo klaar met voorzitter Dejphon Chansiri dat zij waarschijnlijk tijdens het duel bij Leicester City hun stoeltjes de eerste vijf minuten leeg laten. Een week later komt Stoke City op bezoek, maar zij roepen de supporters op om hun geld niet te verspillen en dus niet naar Hillsborough te komen.

Sportscasting schrijft dat de Wednesday-achterban hoopt dat de wedstrijd wordt afgelast. Er is een supporter die elke dag op X een bericht deelt tot Chansiri is vertrokken. Dat doet hij inmiddels al tachtig dagen.

Puntenstraf
De eerste tekenen van verval vertoonden zich in 2020, toen The Owls twaalf punten in mindering kregen vanwege het overtreden van de winst- en duurzaamheidsregels (PSR). Dit kwam doordat eigenaar Chansiri er niet in slaagde een cruciaal document op tijd te ondertekenen om de verkoop van Hillsborough aan een ander bedrijf op zijn naam te sanctioneren. Hoewel de straf bij beroep werd gehalveerd naar zes punten, betekende dit alsnog dat Wednesday degradeerde naar League One.

Sindsdien is het er niet rustiger op geworden op Hillsborough. Is het einde van de soap in zicht of komt er nog een aantal nieuwe afleveringen bij? Wordt ongetwijfeld vervolgd.