Buter keert niet meer terug bij 'lachertje van Nederland'

Praat mee!

Piet Buter heeft het helemaal gehad met de clubleiding van FC Utrecht. De technisch directeur meldde zich vorige week ziek na het ontslag van trainer Willem van Hanegem en is niet van plan zijn werkzaamheden te hervatten.

© Pro Shots

Buter keert niet meer terug bij 'lachertje van Nederland'

'Ik weet dat ik nooit meer zal werken bij een fantastische club als FC Utrecht', zegt Buter in het Algemeen Dagblad. 'Dat doet pijn. Mijn contract (dat loopt tot het einde van dit seizoen, red.) verleng ik sowieso niet. Binnenkort praat ik met de directie. De verhoudingen zijn flink verstoord. Ik ben geen wegloper, maar er is wat gebroken, het vertrouwen is weg. Het is jammer en triest dat de club nu het lachertje is van het Nederlandse voetbal.'

Het ontslag van Van Hanegem is bij Buter in het verkeerde keelgat geschoten. 'Een onbezonnen en onnodig besluit', aldus de technisch directeur. Volgens Buter is er intern veel gesproken na het verschijnen van de kritische column van Van Hanegem in het AD. 'Daarna was de kou uit de lucht. Niets wees erop dat Willem de volgende ochtend de zak zou krijgen.'

Een dag later was alles anders. 'Voorzitter Jan Willem van Dop belde me in de auto', kijkt Buter terug. 'Willem moest eruit. Ik heb geprobeerd dat te voorkomen, maar bij aankomst in Galgenwaard stonden Van Dop en financieel directeur Rob Venneman al in de startblokken. Ze struikelden bijna over hun eigen benen om het Willem te vertellen. Ik kan slechts gissen wat er die vroege ochtend precies is gebeurd, maar het is duidelijk dat eigenaar Frans van Seumeren heeft ingegrepen.'

Buter meldde zich vervolgens ziek. Volgens hem de enige oplossing aangezien hij het niet zag zitten met zijn diploma Coach Betaald Voetbal als stroman te dienen voor interim-trainer Ton du Chatinier. 'Daarmee zou ik Van Hanegem een dolksteek hebben toegebracht. Ik zou van mezelf hebben gewalgd en nooit meer in de spiegel hebben durven kijken.'