Brobbey imponeert: 'Tah 45 minuten lang weggezet als een pupil'

22Reacties

Kenneth Perez was dinsdagavond geïmponeerd door Brian Brobbey. De spits stond met het Nederlands elftal tegenover Duitsland en bezorgde Jonathan Tah een zeer vervelende avond.

© Pro Shots

Brobbey imponeert: 'Tah 45 minuten lang weggezet als een pupil'

Brobbey, die een belangrijke rol speelde bij de gelijkmaker, werd bij Voetbalpraat van ESPN uitvoerig besproken. 'Ik wil Brobbey uitlichten. Dit was zíjn kans. Daar kun je onder gebukt gaan, of je kan een enorme focus oproepen. Dat tweede heeft hij gedaan. Xavi Simons en Matthijs de Ligt verzanden in die druk. Brobbey kan daar blijkbaar goed mee omgaan.'

De aanvaller van Ajax stond tegenover Tah, leider van de defensie van Duits kampioen Bayer Leverkusen, dat vorig seizoen imponeerde met ruimschoots de minste tegengoals in de Bundesliga (0,7 per duel). 'Brobbey was in alles zo sterk. Die Tah is echt een sterke verdediger, maar die had alle moeite van de wereld met hem en met de manier waarop hij speelt.'

Vooral de wijze waarop Brobbey zijn lichaam inzette en zijn tegenstander gebruikte als draaischijf kon Perez bekoren. 'Nadat je twee keer zo bent weggezet, zou je dan niet denken: misschien moet ik wat anders proberen? Tah wilde echt laten zien wie de sterkste was. En dat was Brobbey. Die Tah dacht: die zal toch niet sterker zijn dan ik? Nou, hij is 45 minuten lang weggezet als een pupil.'

Door het goede optreden van Brobbey wordt de spitsendiscussie er in Oranje niet minder op. Joshua Zirkzee liet het namelijk ook zien tegen Bosnië-Herzegovina. 'Brobbey heeft vandaag laten zien dat hij het ook aankan. Zo sterk als hij was, was echt een heel knappe prestatie. Hij had over het algemeen ook de goede oplossing na het aannemen. Nederland heeft twee goede spitsen en twee heel andere typen. Dus het gaat niet op kiezen tussen die twee, maar de juiste spits inzetten op het juiste moment.'