Blinde paniek in Italiaanse media na afstraffing in Oslo: 'Basta!'

15Reacties

Italië moest de WK's van 2018 en 2022 aan zich voorbij laten gaan en begon de cyclus voor het eindtoernooi van volgend jaar vrijdag met een stevige nederlaag in Noorwegen. Dat zorgt voor paniek in de Italiaanse media, die het hebben gehad met Luciano Spalletti.

© Pro Shots

Blinde paniek in Italiaanse media na afstraffing in Oslo: 'Basta!'

Italië ging met 3-0 onderuit in Oslo. 'Er dreigt een scenario dat onze WK-kwalificatie voorbij is vóór het echt is begonnen', treurt Gazzetta dello Sport. 'Bereid je maar vast voor op het zoveelste play-offs-traject. Als we al tweede weten te worden... De prestatie van Italië was beschamend en het is volkomen terecht om het allerergste te vrezen. We zijn zwak, leeg en uitgeblust.'

De roze sportkrant richt de pijlen op Spalletti. 'Hij lijkt overweldigd door de omstandigheden, de enorme druk en een lawine aan blessures. Dit moet zijn einde als bondscoach zijn. In de chaos van dit moment zou een radicale verandering op de bank een logische stap zijn. Laat de volgende het maar proberen, in de hoop dat hij de scherven van een gebroken elftal bij elkaar kan rapen.'

Ondersteunend beeld bij het artikel© Pro Shots

'We hebben de laatste twee WK's al gemist, een derde kunnen we ons niet veroorloven', schrijft Corriere dello Sport. 'Er zijn inmiddels honderdduizenden Italianen onder de achttien die het nationale elftal nog nooit op een WK hebben gezien. En als ze dat wel hebben, herinneren ze het zich nauwelijks. We dachten dat we de problemen zouden oplossen met 'goed voetbal'. Belachelijk.'

Daar blijft het niet bij. 'Het probleem is niet de afwezigheid van Acerbi, het is het gebrek aan zó veel meer. Aan alles, eigenlijk. We hebben geen speler uit de lichting van 2005 die een man kan passeren, zoals Antonio Nusa. Dan hebben we niet over een Braziliaan, Argentijn of Spanjaard, maar over een Noor. Het probleem is een gebrek aan kwaliteit.'

Ondersteunend beeld bij het artikel© Pro Shots

Bodem bereikt
'De bodem is bereikt!', waarschuwt Tuttosport. 'Na een rampzalige avond in Oslo lijken de kansen op deelname aan het toernooi in Canada, Mexico en de Verenigde Staten al bijna vervlogen. Italië moet alle resterende wedstrijden winnen én veel doelpunten maken, te beginnen tegen Moldavië. Het ziet er somber uit voor de ploeg van Spalletti. Er mag niks meer misgaan.'

La Stampa concludeert dat er iets is gebroken bij Italië. 'En dat moet snel worden gerepareerd. De vraag is of Spalletti de juiste bondscoach is. Het excuus van de blessures en van de afmeldingen biedt geen ruimte voor een uitvlucht. Er was een tijd dat we de wereld uitdaagden. Op deze manier lopen we het risico dat het Italië van 1990 of 2006 straks wordt herinnerd zoals onze opa's vroeger over de Eerste Wereldoorlog vertelden.'