'Best bijzonder dat Kuijt nu al trainer van Feyenoord wil worden'

Praat mee!

Volgens Kees van Wonderen is het voor iemand als Dirk Kuijt niet slim om zo vroeg in zijn loopbaan al hoofdtrainer van Feyenoord te willen worden. De oud-speler van de Rotterdammers vraagt zich af of de veertigjarige Katwijker nu al klaar zou zijn voor die in zijn ogen loodzware klus.

© Pro Shots

'Best bijzonder dat Kuijt nu al trainer van Feyenoord wil worden'

Kuijt vertrok onlangs bij Feyenoord omdat de trainerspositie in De Kuip met Arne Slot ook komend seizoen al is ingevuld en liet zondag bij het programma Rondo op Ziggo Sport nog weten in zichzelf geen geschikte assistent te zien. 'Dat hij het ook zelf zou willen, is best bijzonder', haakte Van Wonderen tijdens de online talkshow van Voetbal International in op de wens van Kuijt om ondanks zijn gebrek aan ervaring hoofdtrainer van Feyenoord te worden.

'Het is natuurlijk een enorm veeleisende functie en een verantwoordelijke functie die je niet zomaar even doet', verklaarde Van Wonderen, trainer van Go Ahead Eagles en voormalig bondscoach van Oranje Onder-18 en Onder-17, zijn mening. 'We hebben natuurlijk voorbeelden gezien van spelers die heel snel na hun carrière hoofdtrainer bij Ajax zijn geworden, da's niet echt succesvol geweest. Dat je toch denkt dat te kunnen.... Je moet wel wat in je mars hebben.'

Van Wonderen raadt Kuijt aan zijn eigen pad te kiezen, want het trainersvak is volgens hem erg complex. 'Er zijn allerlei zaken die van invloed zijn op het functioneren van een elftal. Het is niet alleen maar elf namen op papier zetten, je bent vanaf het begin van het seizoen al bezig met de ontwikkeling van zo'n elftal en een speelwijze. Maar ook alles wat er aan randverschijnselen rond zo'n elftal gebeurt, met meningen van buitenaf, dat moet jij zien te managen.'

Van Wonderen weet uit zijn eigen tijd als speler bovendien hoe hoog het verwachtingspatroon bij Feyenoord kan zijn. 'Je moet elke week winnnen', vertelde hij over zijn eigen ervaringen in de periode 1996 en 2004, waarin hij ook nog even met Kuijt samenspeelde. 'De druk die voel je wekelijks. Het is daar altijd de druk van het meedoen om de titel, alleen het elftal voldoet daar zelden aan. Dus er was altijd frictie tussen het verwachtingspatroon en het niveau van het elftal.'

Bekijk hieronder de hele uitzending. 

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style>