'Beetje boze' Koeman ziet Oranje met vuur spelen: 'Zo ga je niets winnen'

Update: 7 september 2025 om 21:00
20Reacties

Ronald Koeman was na de benauwde overwinning in de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Litouwen naar eigen zeggen wel 'een beetje boos'. De bondscoach beaamde dat dit niet de manier is waarop het Nederlands elftal zijn wedstrijden moet spelen.

© Pro Shots

'Beetje boze' Koeman ziet Oranje met vuur spelen: 'Zo ga je niets winnen'

Oranje zat na een half uur in een zetel door goals van Memphis Depay en Quinten Timber, maar kwam door eigen toedoen vervolgens toch nog in de problemen. 'Het is duidelijk dat we met vuur gespeeld hebben', zei Koeman bij de NOS over het weggeven van de 0-2 voorsprong voor rust. 'Gelukkig kost het geen punten, dan was het misschien wel desastreus geweest. Het is gek dat het zo is gegaan, want je start goed en maakt twee goals. Er is niets aan de hand. Dat is wel een les; hoe je de rest van de wedstrijd speelt en dat de urgentie minder wordt bij een 2-0 voorsprong.'

Zoals analytici Rafael van der Vaart en Pierre van Hooijdonk in de rust al stelden, sloop de gemakzucht en de onderschatting in de ploeg. 'Je gaat dingen misschien tien of vijftien procent minder doen', analyseerde Koeman. 'Zij komen beter in de wedstrijd, spelen fysiek en opportunistisch, koppen goed raak bij een vrije trap. Maar het mag niet zo zijn dat we dusdanig in de problemen komen in het einde van de wedstrijd, dat ik zelfs een vijfde verdediger (Matthijs de Ligt, red.) breng om lengte en power achterin te brengen. Ik wil winnen, maar dat is niet wat je wil.'

Dat Oranje zo wegzakte, verbaasde Koeman. 'In een goede periode hadden we een elftal dat doordekte, dat agressief was en een-op-een durfde te spelen. Dat viel ook een beetje weg in de tweede helft. Dan zie je dingen gebeuren, dat je denkt: hoe kan dat? Bij de laatste voorzet gaan twee spelers naar dezelfde man. De andere man komt vrij en je krijgt nog een vrije voorzet. Dat is communicatie, dat is scherpte. Dat mag nooit gebeuren, als je al zo vaak problemen hebt. Er waren genoeg gevaarlijke momenten. Als je dat niet goed doet, ga je niets winnen.'

Memphis
Op grote toernooien zijn dergelijke fouten dodelijk, nu was Memphis Depay op zijn recordavond de redder in nood. 'Wees blij dat Memphis er bij was. Hij maakt de eerste goal, hij maakt de derde goal op een belangrijk moment, goede kopbal. Dat is prima, daar mag hij trots op zijn. Maar wij mogen niet trots zijn met elkaar op deze wedstrijd.' Dat Memphis naar hem toekwam na zijn eerste goal, vond Koeman mooi gezien hun verleden. 'Ik heb hem ook gesteund in een periode dat anderen dat misschien niet hadden gedaan. Maar hij bewijst ontegenzeggelijk dat hij nog steeds de beste spits is.'