'Barcelona haalt 44 miljoen euro binnen via bedrijf uit Congo'
Barcelona grijpt alles aan om te kunnen voldoen aan de financiële regelgeving van La Liga. Volgens Spaanse media hebben de Catalanen een sponsordeal gesloten met een toerismebedrijf uit DR Congo, waardoor er vier jaar lang elf miljoen euro binnen zal stromen.
© Pro Shots

Zoals al jaren aan de gang is, moet Barcelona alle zeilen bijzetten om te voldoen aan de financiële regelgeving van La Liga. Dat is komende zomer niet anders. Barça wordt net als alle nadere clubs dagelijks geconfronteerd met de 1:1 regel: voor elke uitgaande euro moet er één terugkomen. De club kan dit zich onder meer makkelijker maken door bijvoorbeeld het sluiten van sponsordeals.
Mundo Deportivo weet dat Barcelona nu een overeenkomst heeft met een bedrijf dat het toerisme in Congo wil promoten. Het levert voorzitter Joan Laporta en consorten in totaal 44 miljoen euro op: vier jaar lang jaarlijks elf miljoen euro. Wat is dan de tegenprestatie? De selectie draagt de tekst 'DRC, the heart of Africa', vier jaar lang achterop het trainingsshirt.
Met deze deal is Barcelona nog lang niet waar het moet zijn, klinkt het. Via verkopen van spelers zal er nu nog meer ruimte moeten worden gemaakt. Andreas Christensen en Marc-André Ter Stegen staan op de nominatie om Catalonië te verlaten.






