AZ treft Tottenham Hotspur in achtste finale Europa League
AZ treft Tottenham Hotspur in de achtste finale van de Europa League. Zo werd duidelijk na de loting van vrijdagmiddag. De wegen van deze clubs kruisen elkaar voor de tweede keer dit seizoen.
© Pro Shots

Na een attractief gelijkspel tegen Galatasaray op donderdagavond wisten de Alkmaarders zich bij de laatste zestien van het toernooi te voegen. Als tussenrondewinnaar was het al duidelijk dat AZ het of tegen Tottenham of tegen Manchester United moest opnemen. Bij de loting in Nyon kwam het balletje van Spurs uit de grabbelbak. De eerste wedstrijd van het tweeluik wordt gespeeld in het AFAS Stadion op 6 maart. Het tweede duel vindt plaats op 13 maart in het Tottenham Hotspur Stadium.
Als AZ Tottenham verslaat, spelen zij de eerste wedstrijd van de kwartfinale thuis tegen de winnaar van het tweeluik tussen Ajax en Eintracht Frankfurt. Mocht het de Alkmaarders lukken om de halve finale te bereiken, komen zij tegen een van de volgende achtste finalisten: FK Bodø/Glimt of Olympiacos Piraeus en Viktoria Pilsen of Lazio Roma.
Eerder treffen
De twee troffen elkaar eerder al in de competitiefase van de Europa League. De ploeg uit Noord-Londen won toen met 1-0 in eigen huis, door een penalty van de Braziliaanse spits Richarlison. Dit was tevens de enige keer dat de clubs in een officieel duel tegenover elkaar stonden.
De enige Nederlander uit de selectie van Spurs, Micky van de Ven (23), kwam die wedstrijd niet van de bank. De Oranje-international is normaal gezien basisspeler, maar kampt dit seizoen met de nodige blessures. In het Europa League-duel met IF Elfsborg op 30 januari maakte de centrumverdediger zijn rentree, maar is sindsdien niet in actie gekomen. Of Van de Ven het eerste duel met AZ haalt, is nog een vraagteken.
Spelers met verleden bij beide clubs
AZ en Tottenham deden afgelopen zomer nog zaken met elkaar: Troy Parrott werd voor vier miljoen euro overgenomen en is sindsdien eerste spits bij de Alkmaarders. In de Europa League maakte de 23-jarige Ier vier doelpunten in tien wedstrijden.
Er is één speler die de omgekeerde weg bewandelde. Zo verkocht AZ Vincent Jansen in 2016 voor 22 miljoen euro aan de Londenaren. Lang hield de Nederlandse spits het niet uit in de Engelse hoofdstad: hij vertrok een jaar later op huurbasis naar Fenerbahçe, waar hij een jaar speelde, en werd daarna verkocht aan CF Monterrey. Inmiddels komt de Oranje-international in ruste uit voor Royal Antwerp FC.
De laatste speler die een band heeft met beide clubs is Mousa Dembélé. De oersterke middenvelder maakte van AZ de stap naar Fulham, waar hij zijn transfer naar Spurs verdiende. De inmiddels 37-jarige Belg was zesenhalf jaar in dienst van Tottenham.






