The Athletic maakt vernietigend stuk over Sterling na Kuip-bezoek

186Reacties

Raheem Sterling is de hoofdrolspeler geworden van een vernietigend stuk van The Athletic. Het gezaghebbende Amerikaanse sportmedium, onderdeel van The New York Times, stuurde de Britse journalist Daniel Taylor op pad naar Rotterdam voor een sfeerverhaal. Zijn bevindingen waren niet mals.

© Pro Shots

The Athletic maakt vernietigend stuk over Sterling na Kuip-bezoek

Vanuit het Verenigd Koninkrijk deed Taylor al wat voorwerk. Hij nam telefonisch contact op met Rotterdammer Jan Everse, oud-speler van Feyenoord. 'Kom je Sterling opzoeken?', vroeg Everse. 'Heeft je baas geen respect voor je?', zei hij met een knipoog, om vervolgens een serieuzere toon aan te slaan. 'Het is voorbij. Ik hoop dat ik het fout inschat, maar ik denk het niet. Kijk maar eens naar de reacties op internet, de fans maken hem met de grond gelijk.'

'Hij is niet fit. Als hij drie of vier sprints trekt, zie je hem twintig minuten lang niet meer. Hij is niet meer zo explosief. Hij struikelt over zijn eigen benen. Hij aarzelt. Hij is bang om fouten te maken. In een één-tegen-één situatie passeert hij nooit een verdediger. Hij heeft geen zelfvertrouwen en dat komt omdat hij weet dat hij niet kan doen wat hij wil. Ik heb niet vaak medelijden met voetballers, omdat ik weet hoeveel ze verdienen. Maar ik heb wel medelijden met hem.'

Geen al te positieve eerste geluiden dus voor Taylor. 'Ik hing de telefoon op met het gevoel dat het erger moest zijn dan ik me had voorgesteld, maar tegelijkertijd wil ik het met eigen ogen zien', schreef de journalist. 'Bij aankomst in Rotterdam merk ik echter weinig sympathie bij de supporters die zich verzameld hebben in de Oude Haven of, tegenover stadion De Kuip, in de Puck van Heelstraat, de straat met bars en eetgelegenheden waar fans samenkomen voor een drankje en een patatbroodje.'

The Athletic was ook aanwezig bij het duel tussen Feyenoord en AZ. 'Hun wedstrijd van zondag voelde sterk aan als Sterlings afscheid van Rotterdam. Het was de derde wedstrijd in de laatste vier waarin Sterling op de bank bleef zitten. En, hoe gek het ook klinkt, ik vraag me af of Van Persie hem misschien expres buiten de selectie hield om hem te behoeden voor nog meer spot na zijn eerdere optredens.'

Taylor sprak met Van Persie en de personal trainer van Sterling. Everse benadrukte nog maar eens hoe pijnlijk het is dat Tobias van den Elshout, een middenvelder, nu de voorkeur krijgt boven Sterling. Hoewel Taylor concludeerde dat het huwelijk tussen Feyenoord en Sterling is mislukt, zag hij ook hoe groot het respect is voor de speler die Sterling ooit was. 'Toen (na het duel met AZ, red.) gebeurde er iets – een afscheid, een blijk van respect, hoe je het ook wilt noemen – dat niet helemaal paste bij de rest van de dag. De menigte begon de naam van Sterling te zingen. En even leek het weer net als vroeger.'

Lees het hele artikel hier.