Alba heeft grootse plannen tijdens voetbalpensioen: 'Met deze club naar La Liga'
In mei verlengde Jordi Alba bij Inter Miami zijn contract nog tot eind 2027, maar de verdediger stopt aan het einde van dit seizoen met voetballen. In een interview bij Sport geeft de voormalig Spaans international tekst en uitleg.
© Pro Shots

'Aan het begin van het jaar begon ik dingen op te merken die ik eerder niet had gezien. Het is een goed doordachte beslissing, genomen met veel overtuiging', vertelt Alba over zijn keuze om te stoppen. 'Op persoonlijk vlak ben ik momenteel betrokken bij een project dat me echt motiveert. Het gaat goed met mijn familie en bij de club (Inter, red.) en ook in Miami, hoewel ik Barcelona erg mis.'
De 36-jarige back merkte dat hij aan andere dingen begon te denken, over projecten waarover hij echt enthousiast was. Daarom kondigde hij onlangs zijn pensioen aan. 'En ik moet toegeven dat de dagelijkse sleur soms zwaar begon te worden. Niet tijdens de wedstrijden, daarvan geniet ik nog steeds. Om ergens te zijn zonder honderd procent betrokken te zijn… Dat is me eerder overkomen bij Barcelona, waar ik een contract had. Hier had ik er ook nog een. Ik denk dat ieders moment komt. Het moment was nu.'
Het project waar Alba veelvuldig over praat is L'Hospitalet, een club in vijfde divisie van het Spaanse profvoetbal, gelegen in L'Hospitalet de Llobregat, onder de rook van Barcelona. Daarin is hij samen met Thiago Alcantára (voormalig teamgenoot bij Barcelona) en twee investeerders ingestapt. Zij willen de club naar La Liga brengen. Alba en Thiago dragen bij aan de sportieve kant.
Hopelijk bereiken we over een paar jaar La Liga, maar dat vergt veel werk, niet alleen op het veld maar ook op sociaal vlak
'Hier ben ik enorm enthousiast over. Bovendien werken er mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze uitstekend werk leveren. Het is echt een project dat me motiveert', aldus Alba. 'Hopelijk bereiken we over een paar jaar La Liga, maar dat vergt veel werk, niet alleen op het veld maar ook op sociaal vlak. Ik denk dat we veel kunnen bijdragen aan de stad. Ik kom er vandaan en ken de hardwerkende mensen. Ik hoop dat we die stap kunnen zetten en de club naar het niveau brengen waar die thuishoort.'
Geen ambitie als coach
Alba ambieert geen rol als coach, zegt hij tegen Sport. 'Ik wil betrokken zijn bij de dagelijkse gang van zaken van de club, het personeel, de jeugdspelers en het eerste team ondersteunen met mijn ervaring als speler. Ik zie wel hoe het zich ontwikkelt. Dat is mijn intentie. Maar wat zeker is: ik zie mezelf in de toekomst niet als coach.'
Eerst het seizoen afmaken met Inter Miami, dat de eerste wedstrijd van de best-of-three-serie in de play-offs won van Nashville. Zaterdag (lokale tijd) is de return.





