'Hype na banaan-incident met Alves blijkt geregisseerd'

Reacties

De hype die is ontstaan onder voetballers na het incident met Dani Alves, blijkt te zijn geregisseerd door een reclamebureau uit São Paulo. Dat schrijven Braziliaanse kranten dinsdag.

'Hype na banaan-incident met Alves blijkt geregisseerd'

De Braziliaanse rechtsback van de Catalaanse grootmacht kreeg zondag tijdens het bezoek aan Villarreal (2-3) een banaan naar zijn hoofd geworpen en ging met de nodige humor in op het racistische gebaar. Hij hapte de banaan weg en trapte vervolgens zijn corner.

Land- en ploeggenoot Neymar startte nog diezelfde avond op Twitter de actie #weareallmonkeys, waarin hij opriep een selfie te maken met een banaan. Ook onder voetballers kreeg die actie de nodige navolging. De Braziliaanse kranten melden nu dat de vader van Neymar het reclamebureau had ingeschakeld nadat zijn zoon al op 12 april slachtoffer was geworden van racisme in het duel met Granada.

'We zochten naar een campagne tegen racisme, maar wel iets luchtigs en amusants', verklaarde Guga Ketzer, vice-voorzitter van het betreffende reclamebureau. 'De foto en hashtag waren ons idee. De campagne was klaar, we wachtten alleen nog op het geschikte moment om te starten en dat heeft Alves ons gegeven.'

Dani Alves zou op de hoogte zijn geweest. 'Maar mijn actie was wel spontaan. Het is andere spelers al zo vaak overkomen, ook Neymar. Toen ik weer eens een banaan toegeworpen kreeg, heb ik die gewoon opgegeten, zonder daar bij na te denken. Ik wilde een negatieve daad in een positieve actie omzetten. Wanneer iemand een belediging uit, is het wel de bedoeling dat de ander zich beledigd voelt. Door de banaan als een geschenk te aanvaarden, heb ik ervoor gezorgd dat die man zijn doel niet bereikte.' De dader werd overigens flink gestraft, hij kreeg een levenslang stadionverbod van Villarreal.

Bekijk hier al onze video's
Gerelateerde artikelen
Praat mee

Om mee te kunnen praten, moet je ingelogd zijn met je VI-account.

Reacties worden op dit moment geladen.